100memories

katagrafi

Ο Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ σε συνεργασία με την ερευνητική ομάδα «100memories : ολοκληρωμένη δράση φυσικής και ψηφιακής τεκμηρίωσης και προβολής της μικρασιατικής προσφυγικής μνήμης» που υλοποιείται στο Ινστιτούτο Ιστορικό Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος σας προσκαλεί όσες και όσους ενδιαφέρονται να μελετήσουν και να (συν)διαμορφώσουν αφηγήσεις για την ιστορία και το παρόν της Θεσσαλονίκης σε ένα εργαστήριο με θέμα : «Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης, οι άνθρωποι και η πόλη σε κίνηση 1922-2022». Στο πλαίσιο του εργαστηρίου θα πραγματοποιηθούν τέσσερις συναντήσεις (Απρίλιο και Μάιο) στο Μουσείο Προσφύγων και στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ.

278024348_2085015858330992_8110149955364147171_n


Νεανικές ματιές στην παραδοσιακή ξυλογλυπτική

poster

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων (Ε.Κ.Β.Μ.Μ.) στο πλαίσιο του έργου «Young Masters-Traditional Touch to the Preservation of Wooden Heritage: Master Hands-Young Brains Cooperation Project», που υλοποιείται από το Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης και το ΕΚΒΜΜ, με επικεφαλής φορέα το YAPIMED, Graduates and Members Society of Istanbul Zincirlikuyu Technical and Constructional Vocational High School, με συνεργαζόμενο εταίρος το Zincirlikuyu ISOV Vocational and Technical Anatolian High School, διοργάνωσαν εργαστήρι ξυλογλυτπικής και έκθεση έργων στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ.

Κύριοι στόχοι του έργου είναι η ανάδειξη και προστασία της ξυλογλυπτικής τέχνης σε Ελλάδα και Τουρκία, η συνέχιση παραδοσιακών τεχνικών στην τέχνη της κατεργασίας του ξύλου, η δημιουργία διαλόγου και η μεταφορά της τεχνογνωσίας από παλιούς τεχνίτες σε νέους μαθητές.

Οι δράσεις “Youth Touch to Traditional Wood Arts”, πραγματοποιήθηκαν το διήμερο 13- 14 Απριλίου 2022 στη Θεσσαλονίκη, και περιλάμβαναν εργαστήρι ξυλογλυπτικής, έκθεση και στρογγυλή τράπεζα. Το εργαστήρι και η έκθεση φιλοξενήθηκαν  στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ, ένα πρώην οθωμανικό εργαστήριο τεχνών και επαγγελμάτων, όπου μεταξύ άλλων διδασκόταν η ξυλουργική τέχνη, αρμοδιότητας της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας.

Το εργαστήρι περιλάμβανε επιδείξεις δασκάλων ξυλογλυπτικής από την Ελλάδα και την Τουρκία, ενώ η
έκθεση ανέδειξε πτυχές της ξυλογλυπτικής τέχνης στη Βυζαντινή- Μεταβυζαντινή και Οθωμανική παράδοση και ταυτόχρονα προβάλλει τη δυναμική της παράδοσης αυτής στη σύγχρονη εποχή. Περιλάμβανε σύγχρονα έργα σπουδαστών παραδοσιακής ξυλογλυπτικής της ΕΠΑ.Σ Καλαμπάκας «Ξυλογλυπτικής και Διακοσμητικής Επίπλου».

Το εποπτικό υλικό προήλθε από τις Εφορείες Αρχαιοτήτων Γρεβενών, Δράμας, Ευβοίας, Ζακύνθου, Ημαθίας, Πόλης Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κεφαλληνίας, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λακωνίας, Λέσβου, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Πέλλας, Πιερίας, Πρέβεζας, Τρικάλων, Φθιώτιδας & Ευρυτανίας, Χαλκιδικής και Αγίου Όρους και Χανίων, καθώς και του Μουσείου Φαλτάϊτς στη Σκύρο. Το βίντεο ήταν μία παραγωγή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χαλκιδικής και Αγίου Όρους.

278579898_334724251880083_262412902159928371_n 1 

278289037_2006639699520623_3535054602437453678_n

278481866_457416059493425_5459905137566835997_n

278419299_326462676068848_5168179181166342455_n

ΦΡΑΝΤάless... γιατί σκοτάδι στο φως;

Tην Κυριακή 20 Μαρτίου 2022, στις 18.00 πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης "ΦΡΑΝΤάless... γιατί σκοτάδι στο φως;" της Νατάσας Μπαλτούνα.

AFISSA   276279409_2072245852941326_961073330840493173_n  276046222_671987934011387_7291276537213870930_n

1922-2022

22 πίνακες, 22 πρόσωπα
από το φως στο σκοτάδι.
ΜΙΚΡΑΣΙΑ
Γυναίκες αστές, εύπορες, καλλιεργημένες,
ανεξάρτητες, ελπίζουν για φως.
Αφήνουν Πατρίδα για την Πατρίδα
...έρχονται αντιμέτωπες με το σκοτάδι.
Μέσα από μια ενδοσκοπική ματιά η εικαστικός-γραφίστρια Νατάσα Μπαλτούνα εμπνέεται από το πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό της εποχής και δημιουργεί 22 πορτρέτα γυναικών.
Τα πρόσωπα χάνουν το φως τους, τα ρούχα δεν υπάρχουν πια.
Η ελπίδα εξανεμίζεται!
Μια νέα ζωή ξεκινά πάνω στα συντρίμμια της προηγούμενης. 

Διάρκεια έκθεσης: 20 Μαρτίου – 11 Απριλίου 2022

Επιμέλεια κειμένων: Λένα Σαββίδου

Ενδυματολογική επιμέλεια: Λένα Καλαμαρινού

Μνήμης Μήνις - [επ]αφή & πανδημία

22/7-31/10 

Μία έκθεση σχόλιο για την πανδημία, με έργα του Νάσου Χαλκίδη και ταυτόχρονη προβολή της ψηφιακήςέθεσης/ταινίας του Πολυχώρου [επ]αφή & πανδημία. 

afisa_A3_final 1

  "Η εργασία έχει ως θέμα την πανδημία που είναι σε εξέλιξη τα τελευταία δύο χρόνια. Τα έργα κατασκευάστηκαν στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου και μεγάλο μέρος του υλικού – το ιστορικό και κυρίως το βιωματικό - είχε συγκεντρωθεί μέχρι τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2020.

Πρόκειται για σύνδεση και συνύπαρξη της ιστορικής έρευνας που προηγήθηκε και αφορούσε ανάλογες συνθήκες με πανδημίες που ιστορικά έχουν καταγραφεί από την τέχνη από τη μία - και της συνθήκης του εγκλεισμού και της έντασης εκείνων των ημερών, όπως προβαλλόταν από τα ΜΜΕ, αλλά και από την άμεση επαφή με το νοσοκοεμίο αναφοράς (ΑΧΕΠΑ) από την άλλη.

Η μνήμη της διαχείρισης των πανδημιών προκαλεί την οργή- μήνιν, έννοια που στο προοίμιο της Ιλιάδας συνδέεται με την πρώτη καταγεγράμμενη αναφορά σε λοιμό.

Στις μεγάλες ζωγραφικές επιφάνειες γίνεται συγκριτική αναφορά στην ομοιότητα των τρόπων που επιλέχθηκαν σήμερα αλλά και στο παρελθόν, ώστε να δοθούν λύσεις κατά την κορύφωση της πανδημίας, αλλά και πριν από αυτήν, κατά την “προετοιμασία” του συστήματος υγείας. Η ανθρωπότητα μοιάζει να μη μαθαίνει από όσα έχουν προηγηθεί. Να μη χρησιμοποιεί ό,τι υπάρχει ως συλλογική εμπειρία και γνώση που έχουν συσσωρευθεί ως κατακτήσεις της ανθρώπινης εργασίας, της επιστήμης και της τεχνολογίας.  

Τα υλικά που χρησιμοποιούνται κυρίως είναι το μελάνι,κόκκινο και μαύρο, σε μεγάλη έκταση, πάνω σε καμβά που έχει προετοιμαστεί. Ακόμη, χρησιμοποιούνται λάδια ή άλλα χρώματα και υλικά με βασικό διαλύτη το νέφτι.

Τέλος έχει κατασκευαστεί και μια ηχητική εγκατάσταση τριών λεπτών με αναφορά στον εγκλεισμό και την απομόνωση που επιβλήθηκε, τους τρόπους αντιμετώπισης και τις αντιδράσεις που προκάλεσε, η οποία αφορμάται από προσωπικά βιώματα, προβάλλεται στο κοινωνικό πεδίο και πάλι από την αρχή".

Νάσος Χαλκίδης, Ζωγράφος

Ο Νάσος Χαλκίδης ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Τελείωσε τις σπουδές του στη ΣΚΤ του ΑΠΘ το 1993 και έχει παρουσιάσει 13 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

                  sound       Frida         

[επ]αφή & πανδημία

Ο Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, τον Μάιο του 2021, με αφορμή τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, θέλοντας να έρθει σε επαφή με το κοινό, έστω και ανέπαφα, απηύθυνε κάλεσμα για συμμετοχή μέσω φωτογραφιών, σχεδίων, κολάζ ή σκέψεων, εμπνευσμένων από την ανέπαφη επ-αφή με τον κόσμο γύρω μας.

Η επ-αφή, τόσο με τους ανθρώπους όσο και με τα πράγματα, είχε αλλάξει, λόγω της πανδημίας. Μάσκες, γάντια, διαχωριστικά, κοινωνική αποστασιοποίηση… Στερηθήκαμε την αφή, τις χειραψίες, το άγγιγμα, την αγκαλιά...

Τα έργα των συμμετεχόντων συντέθηκαν και παρουσιάζονται σε μια ψηφιακή έκθεση/ταινία που συνομιλεί οργανικά με τα έργα του Νάσου Χαλκίδη.

Συμμετέχοντες (αλφαβητικά):

Αδαλόγλου Κούλα

Αδαμοπούλου Αρετή

Αλεξίου Γιώτα

Ασβεστάς Γιάννης

Αυγερόπουλος Κωνσταντίνος

Βουνούκης Βασίλης

Γιοβανοπούλου Εύη, Γιοβανόπουλος Αλέξης

Γραμμένου Ευγενία

 Διαβάτη Αρχοντούλα

Διαμαντοπούλου Αφροδίτη

Forest Karine

Ζερβοπούλου Άννα

Θεοχάρη Δάφνη

Καλτσογιάννη Αλεξάνδρα

Καταγιαννίδου Ηλέκτρα

Καρκατσέλα Σοφία

Κατσικιγιώργος Χρίστος

Κιουρτσόγλου Ιωάννης

Κονδυλίδου Αφροδίτη

Λεοντζάκος Δημήτρης

Μανάση-Στουγιαννίδου Ευτέρπη

Μουχταρίδης Σάκης

Μπακόλας Χρίστος

Μπίντση Ελένη

Μπότσιου Ειρήνη

Μπουλιοπούλου Μαρία

Ξανθοπούλου Τερψιχόρη

Στόικου Κατερίνα

 Σφήκας Κωνσταντίνος

Τσέος Αντώνης

Φωτιάδου Χρύσα

Χριστοφορίδου Ειρήνη

Ψύρρα Ασημίνα

Μουσική: Νικόλαος Σιδηρόπουλος, Nick Sid

Οργάνωση, επιμέλεια, βίντεο: Αρετή Κονδυλίδου

------------------------------

Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2021 στις 20.00 πραγματοποιήθηκε μια συνάντηση/ξενάγηση, παρουσία του ζωγράφου, την οποία ακολούθησε το χορευτικό δρώμενο της ομάδας Β+6, με υπεύθυνη και χορογράφο της ομάδας την Βερονίκη Τσουγκράνη.

Το χορευτικό δρώμενο της ομάδας χορού Β+6 είχε σχέση με καταστάσεις που βιώσαμε μέσα στην πανδημία, όπως η μοναξιά, η απομόνωση, ο εγκλεισμός αλλά και η ανάγκη για επικοινωνία και συντροφικότητα. Μέρος της ηχητικής εγκατάστασης της έκθεσης χρησιμοποιείται για τη χορογραφική απόδοση του έργου. 

 226411791_1892950624204184_6728848136564843851_n

240662286_1941032909395955_7100753531138997013_n

243024977_1941032912729288_6866314752590868657_n

Χορευτές: Φωτεινή Αναστασίου, Μελίνα Τσουρεκά, Κωνσταντίνος Δραμπάζης, Νίκος Φρατζέσκος

Μουσική:  Γιώργος Χριστιανάκης

Erieta Attali Περιφέρεια/Αρχαιολογία του Φωτός

ERIETA ATTALI: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ / ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ
30 Ιουνίου -31 Οκτωβρίου 2021
 
solferino bridge
photo @Erieta Attali                                                              Marc Mimram, Solferino Bridge, Paris, France
Μέσω των ποιητικών της φωτογραφιών, η Ελληνοϊσραηλινή φωτογράφος αρχιτεκτονικής και τοπίου Εrieta Αttali, εξετάζει πώς οι συνθήκες και ο περιβάλλων χώρος ενός κτιρίου αποτελούν μέρος ενός διαρκούς διαλόγου μεταξύ φυσικών και τεχνητών στοιχείων. Εστιάζοντας στην ανάγνωση αυτού του διαλόγου, αναδεικνύει την αρχιτεκτονική ως αναπόσπαστο τμήμα του τοπίου. 

Η Εrieta Αttali έχει αφιερώσει δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης μεταξύ σύγχρονης αρχιτεκτονικής και τοπίου στα πέρατα του κόσμου, όπου οι ακραίες καιρικές συνθήκες και η σφοδρότητα του φυσικού περιβάλλοντος ώθησαν την ανθρωπότητα και τα κτίσματά της σε ευφυείς λύσεις και απροσδόκητους συμβιβασμούς. Η αποστολή αυτή την οδήγησε στο να εργάζεται σε απρόσιτες και δύσβατες περιοχές: από τα φιόρδ της Νορβηγίας, την έρημο της Ατακάμα στη Χιλή και τον Ινδικό Ωκεανό, μέχρι τα νησιά της Ιαπωνίας.

Στην έκθεση, η Αttali αναφέρεται στην ουσία της αρχαίας ελληνικής χαρτολογίας, κατά την οποία οι άκρες των χαρτών αντιπροσωπεύουν τα εξωτερικά όρια του “γνωστού“ κόσμου. Κτίρια κορυφαίων σε παγκόσμιο επίπεδο αρχιτεκτόνων, προβάλλονται σε αυτή την φωτογραφική έκθεση που εγείρει τη σκέψη και το συναίσθημα.
Οι επιλεγμένες φωτογραφίες εστιάζουν στο πώς η Αttali εμπλουτίζει τις εικόνες της με στοιχεία της φύσης και, κατά τον τρόπο αυτό, επικοινωνεί μια θεμελιώδη πτυχή της αρχιτεκτονικής: την ενθάρρυνση του ανθρώπινου είδους σε διαρκή αναπροσαρμογή, απέναντι σε ένα ακατάπαυστα κυμαινόμενο φυσικό περιβάλλον.
Η έκθεση πραγματοποιείται στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ, στη Θεσσαλονίκη, από τις 30 Ιουνίου έως τις 31 Οκτωβρίου, υπό την αιγίδα της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης Μουσείων & Τεχνικών Έργων και της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων & Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας, υπό τη διεύθυνση της Σοφίας Χριστοφορίδου, Προϊσταμένης της ΥΝΜΤΕΚΜ. O αρχιτεκτονικός σχεδιασμός έγινε από τον Τάσο Ροΐδη και η καλλιτεχνική επιμέλεια και ο σχεδιασμός καταλόγου από την Marlon Tate Athens.
kuma
                      photo @Erieta Attali                                     Kengo Kuma Architects, Water Glass House, Atami, Japan   
Bιογραφικό Εριέτας Αττάλη 
Η Εριέτα Αττάλη είναι φωτογράφος αρχιτεκτονικής και τοπίου, με φωτογραφικό έργο που εκτείνεται από την Ευρασία στην Αυστραλία και την Αμερικανική ήπειρο. Μετά τις σπουδές φωτογραφίας στο Goldsmiths, University of London, συνέχισε ως ερευνήτρια στη Σχολή Αρχιτεκτονικής του Columbia Univeristy, στη Νέα Υόρκη, ως υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright και στο Waseda University στο Τόκιο, με την υποστήριξη του Japan Foundation. Ολοκλήρωσε τη Διδακτορική της διατριβή στη Σχολή  Αρχιτεκτονικής και Ντιζάιν, RMIT, στο Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης, στην Αυστραλία.

Της έχουν απονεμηθεί βραβεία και υποτροφίες από: Fulbright Foundation, Japan Foundation, Graham Foundation (Σικάγο, Η.Π.Α.), Dreyer's Foundation(Δανία), Danish Arts Council, Νορβηγική Πρεσβεία στη Κοπεγχάγη, Υπουργείο Πολιτισμού της Χιλής, Marie Curie Research Fellowship, κ.α.
Η φωτογραφική της δουλειά έχει παρουσιαστεί παγκοσμίως κι έχει εκδοθεί από εξαίρετους εκδοτικούς οίκους και διεθνή περιοδικά.

Έχει διδάξει φωτογραφία αρχιτεκτονικής στο GSAPP, Columbia University(2003-2018) κι έχει δώσει διαλέξεις σε διάφορα πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, όπως το Πανεπιστήμιο του Τόκιο, του Σίντεϋ, στην Architectural Association στο Λονδίνο, στο Καθολικό Πανεπιστήμιο του Σαντιάγο στη Χιλή, στο RMIT, Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης, στο Technion στη Χάιφα, κ.α. Η Αττάλη έχει υπάρξει βοηθός καθηγητή στη Φωτογραφία Αρχιτεκτονικής στο The Irwin S.Chanin School of Architecture, Cooper Union, στη Νέα Υόρκη από τον Ιανουάριο του 2020 και επισκέπτρια καθηγήτρια στο National University of Singapore από τον Ιανουάριο του 2021.     
  
Έχει εκδόσει και συγγράψει μαζί με τον Kengo Kuma τη μονογραφία: "Glass/Wood Erieta Attali on Kengo Kuma" (Hatje Cantz, Berlin, 2015). Μαζί με τον Marc Mimram έχει εκδόσει και συγγράψει την τρίτομη μονογραφία: "Marc Mimram: Structure/Light, Landscapes of Gravity Through the Lens of Erieta Attali" (Hatje Cantz, Berlin, 2019). Στη μονογραφία της "Periphery/Archeology of Light" (Hatje Cantz) έχει απονεμηθεί το γερμανικό βραβείο φωτογραφικής έκδοσης, German Photo Book Prize 19/20, στην κατηγορία Conceptual Artistic Photo Picture Collection. 

logo2

/