Erieta Attali Περιφέρεια/Αρχαιολογία του Φωτός
[επ]αφή & πανδημία
Σας παρουσιάζουμε την ψηφιακή έκθεση που οργανώθηκε έπειτα από το ανοιχτό κάλεσμα που απευθύναμε ως Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, που για το 2021 έφερε το θέμα: "Το Μέλλον των Μουσείων: Αναστοχασμός & Επανεκκίνηση".
Εν μέσω πανδημίας, η ζωή μας έχει αλλάξει. Οι συνήθειες, η καθημερινότητα, ο τρόπος ζωής μας, τίποτα δεν είναι όπως πριν. Στο πνεύμα των δυσκολιών που όλοι ζήσαμε, απευθύναμε κάλεσμα για να αφουγκραστούμε και να αναδείξουμε μαζί, πόσο έχει επηρεαστεί η επ-αφή με πρόσωπα και πράγματα.
Μάσκες, γάντια, διαχωριστικά, κοινωνική αποστασιοποίηση... Στερηθήκαμε την αφή, τις χειραψίες το άγγιγμα, την αγκαλιά...
Θέλοντας να έρθουμε σε επ-αφή μαζί σας, έστω και αν-έπαφα, σας ζητήσαμε να φωτογραφίσετε και να μας στείλετε τη δική σας ματιά στην αν-έπαφη επ-αφή με τον κόσμο γύρω μας.
Με οθόνη... αφής ή όχι, με μολύβι και χαρτί αποτυπώσατε εικαστικά και λεκτικά τη νέα απτική πραγματικότητα.
Δείτε τα έργα των συμμετεχόντων στο βίντεο-παρουσίαση που ακολουθεί:
Τα έργα αναλυτικά:
Αντώνης Σουρούνης: Μονοπάτια και Θάλασσες
15 Οκτωβρίου 2019 - 30 Μαρτίου 2020
«Όταν έρχεται ο Οκτώβρης από το χρονιάρικο του ταξίδι, μου φέρνει δώρα… Καμιά φορά έρχεται για να μου τα πάρει πίσω ή και να με τιμωρήσει για κάτι που μόνο εμείς οι δυο γνωρίζουμε. Δεν ξέρω τι θα κάνει φέτος, μόλις έφτασε.»
Το 2016, τον Οκτώβρη, ο Αντώνης Σουρούνης έφυγε οριστικά από κοντά μας. Τρία χρόνια μετά, τον Οκτώβρη, αποπειραθήκαμε να κάνουμε ένα δώρο στο συγγραφέα, στην πόλη που γεννήθηκε, στη γειτονιά που μεγάλωσε, την Άνω Πόλη.
Ο Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, δυο βήματα από την οδό Μουσών, όπου βρισκόταν το πατρικό του σπίτι, διοργάνωσε μία έκθεση στο πλαίσιο των 54ων ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Καστανιώτη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το αρχείο της ΕΡΤ.
Περιλάμβανε προσωπικά αντικείμενα και βιβλία του συγγραφέα, προβολή ντοκιμαντέρ, γωνιά ανάγνωσης, και 23+1 γράμματα της αλφαβήτας που χαρακτηρίζουν το έργο του.
Παράλληλες δράσεις: μαραθώνιος ανάγνωσης, θεατρική παράσταση από το ΚΘΒΕ βασισμένη στο Μονοπάτι στη θάλασσα, περιπατητική ξενάγηση στη γειτονιά του συγγραφέα και θεατρο-παιδαγωγικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για σχολεία, σχεδιασμένο πάνω στο βιβλίο Το Μπαστούνι.
εγώ... εμείς: ζωγραφική εγκατάσταση της ομάδας εικαστικών Εν δυνάμει
7 Ιουνίου 2019 - 31 Δεκεμβρίου 2019
Η αυθεντικότητα και η φαντασία εκπλήσσουν, καθώς εκφράζονται στα εικαστικά έργα και αναμφίβολα αναδεικνύουν το προσωπικό αποτύπωμα του κάθε δημιουργού. Η διαδικασία γένεσης ενός έργου εκ του μηδενός ήταν μια απολαυστική και βαθειά συγκινητική εμπειρία!
Μαρία Ιωαννίδου
Η Ομάδα Εικαστικών Εν δυνάμει αποτελείται από νέους και νέες με και χωρίς αναπηρία, μέλη του Εν δυνάμει και μαθητές του τμήματος Ib του Κολλεγίου Ανατόλια. Δημιουργήθηκε το 2017 από τη Μαρία Ιωαννίδου με στόχο την καλλιέργεια της εικαστικής έκφρασης των μελών της και τη συμμετοχή στο εικαστικό γίγνεσθαι της πόλης με επισκέψεις σε εκθέσεις, συλλογές και μουσεία.
Συνεργάζεται με εικαστικούς καλλιτέχνες όπως ο Ζήσης Μπλιάτκας (2017) και η Ειρήνη Χριστοφορίδου (2018-2019).
Είναι τμήμα της ευρύτερης ομάδας δημιουργίας «Εν δυνάμει», νέων με δυνητικές ικανότητες, εθελοντών, γονιών και φίλων που ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2008 από την Ελένη Δημοπούλου και τη Μαρία Ιωαννίδου με σκοπό την ουσιαστική και αξιοπρεπή ένταξη των ατόμων με αναπηρία στο κοινωνικό σύνολο.
CABADAKIS: honoris causa
Η έκθεση περιλάμβανε γνωστά και άγνωστα έργα από όλες τις περιόδους του καλλιτέχνη καθώς και το εργαστήρι του γλύπτη. Ένα εργαστήρι τέχνης βρήκε φιλόξενη στέγη στα πρώην Εργαστήρια της Σχολής Τεχνών κι Επαγγελμάτων. Σμιλεύοντας το ξύλο και χυτεύοντας το μέταλλο, κάποτε, στον ίδιο χώρο οι τρόφιμοι της Σχολής μάθαιναν μια τέχνη. Σμιλεύοντας το ξύλο και χυτεύοντας το μέταλλο ο Καμπαδάκης, στο εργαστήρι του, δημιουργούσε Τέχνη. Τα καλούπια, οι μήτρες και τα εργαλεία της Σχολής συνομίλησαν τόσο με τις αντίστοιχες πρωτόλειες δημιουργίες του καλλιτέχνη, όσο και με τα ολοκληρωμένα έργα του. Μία έκθεση που μας μύησε στα υλικά, πριν τη τελική τους μορφή, στη διαδικασία, πριν το αποτέλεσμα, στην αναζήτηση και τον προορισμό ενός έργου τέχνης.