Erieta Attali Περιφέρεια/Αρχαιολογία του Φωτός

ERIETA ATTALI: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ / ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ
30 Ιουνίου -31 Οκτωβρίου 2021
 
solferino bridge
photo @Erieta Attali                                                              Marc Mimram, Solferino Bridge, Paris, France
Μέσω των ποιητικών της φωτογραφιών, η Ελληνοϊσραηλινή φωτογράφος αρχιτεκτονικής και τοπίου Εrieta Αttali, εξετάζει πώς οι συνθήκες και ο περιβάλλων χώρος ενός κτιρίου αποτελούν μέρος ενός διαρκούς διαλόγου μεταξύ φυσικών και τεχνητών στοιχείων. Εστιάζοντας στην ανάγνωση αυτού του διαλόγου, αναδεικνύει την αρχιτεκτονική ως αναπόσπαστο τμήμα του τοπίου. 

Η Εrieta Αttali έχει αφιερώσει δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης μεταξύ σύγχρονης αρχιτεκτονικής και τοπίου στα πέρατα του κόσμου, όπου οι ακραίες καιρικές συνθήκες και η σφοδρότητα του φυσικού περιβάλλοντος ώθησαν την ανθρωπότητα και τα κτίσματά της σε ευφυείς λύσεις και απροσδόκητους συμβιβασμούς. Η αποστολή αυτή την οδήγησε στο να εργάζεται σε απρόσιτες και δύσβατες περιοχές: από τα φιόρδ της Νορβηγίας, την έρημο της Ατακάμα στη Χιλή και τον Ινδικό Ωκεανό, μέχρι τα νησιά της Ιαπωνίας.

Στην έκθεση, η Αttali αναφέρεται στην ουσία της αρχαίας ελληνικής χαρτολογίας, κατά την οποία οι άκρες των χαρτών αντιπροσωπεύουν τα εξωτερικά όρια του “γνωστού“ κόσμου. Κτίρια κορυφαίων σε παγκόσμιο επίπεδο αρχιτεκτόνων, προβάλλονται σε αυτή την φωτογραφική έκθεση που εγείρει τη σκέψη και το συναίσθημα.
Οι επιλεγμένες φωτογραφίες εστιάζουν στο πώς η Αttali εμπλουτίζει τις εικόνες της με στοιχεία της φύσης και, κατά τον τρόπο αυτό, επικοινωνεί μια θεμελιώδη πτυχή της αρχιτεκτονικής: την ενθάρρυνση του ανθρώπινου είδους σε διαρκή αναπροσαρμογή, απέναντι σε ένα ακατάπαυστα κυμαινόμενο φυσικό περιβάλλον.
Η έκθεση πραγματοποιείται στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ, στη Θεσσαλονίκη, από τις 30 Ιουνίου έως τις 31 Οκτωβρίου, υπό την αιγίδα της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης Μουσείων & Τεχνικών Έργων και της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων & Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας, υπό τη διεύθυνση της Σοφίας Χριστοφορίδου, Προϊσταμένης της ΥΝΜΤΕΚΜ. O αρχιτεκτονικός σχεδιασμός έγινε από τον Τάσο Ροΐδη και η καλλιτεχνική επιμέλεια και ο σχεδιασμός καταλόγου από την Marlon Tate Athens.
kuma
                      photo @Erieta Attali                                     Kengo Kuma Architects, Water Glass House, Atami, Japan   
Bιογραφικό Εριέτας Αττάλη 
Η Εριέτα Αττάλη είναι φωτογράφος αρχιτεκτονικής και τοπίου, με φωτογραφικό έργο που εκτείνεται από την Ευρασία στην Αυστραλία και την Αμερικανική ήπειρο. Μετά τις σπουδές φωτογραφίας στο Goldsmiths, University of London, συνέχισε ως ερευνήτρια στη Σχολή Αρχιτεκτονικής του Columbia Univeristy, στη Νέα Υόρκη, ως υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright και στο Waseda University στο Τόκιο, με την υποστήριξη του Japan Foundation. Ολοκλήρωσε τη Διδακτορική της διατριβή στη Σχολή  Αρχιτεκτονικής και Ντιζάιν, RMIT, στο Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης, στην Αυστραλία.

Της έχουν απονεμηθεί βραβεία και υποτροφίες από: Fulbright Foundation, Japan Foundation, Graham Foundation (Σικάγο, Η.Π.Α.), Dreyer's Foundation(Δανία), Danish Arts Council, Νορβηγική Πρεσβεία στη Κοπεγχάγη, Υπουργείο Πολιτισμού της Χιλής, Marie Curie Research Fellowship, κ.α.
Η φωτογραφική της δουλειά έχει παρουσιαστεί παγκοσμίως κι έχει εκδοθεί από εξαίρετους εκδοτικούς οίκους και διεθνή περιοδικά.

Έχει διδάξει φωτογραφία αρχιτεκτονικής στο GSAPP, Columbia University(2003-2018) κι έχει δώσει διαλέξεις σε διάφορα πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, όπως το Πανεπιστήμιο του Τόκιο, του Σίντεϋ, στην Architectural Association στο Λονδίνο, στο Καθολικό Πανεπιστήμιο του Σαντιάγο στη Χιλή, στο RMIT, Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης, στο Technion στη Χάιφα, κ.α. Η Αττάλη έχει υπάρξει βοηθός καθηγητή στη Φωτογραφία Αρχιτεκτονικής στο The Irwin S.Chanin School of Architecture, Cooper Union, στη Νέα Υόρκη από τον Ιανουάριο του 2020 και επισκέπτρια καθηγήτρια στο National University of Singapore από τον Ιανουάριο του 2021.     
  
Έχει εκδόσει και συγγράψει μαζί με τον Kengo Kuma τη μονογραφία: "Glass/Wood Erieta Attali on Kengo Kuma" (Hatje Cantz, Berlin, 2015). Μαζί με τον Marc Mimram έχει εκδόσει και συγγράψει την τρίτομη μονογραφία: "Marc Mimram: Structure/Light, Landscapes of Gravity Through the Lens of Erieta Attali" (Hatje Cantz, Berlin, 2019). Στη μονογραφία της "Periphery/Archeology of Light" (Hatje Cantz) έχει απονεμηθεί το γερμανικό βραβείο φωτογραφικής έκδοσης, German Photo Book Prize 19/20, στην κατηγορία Conceptual Artistic Photo Picture Collection. 

[επ]αφή & πανδημία

Σας παρουσιάζουμε την ψηφιακή έκθεση που οργανώθηκε έπειτα από το ανοιχτό κάλεσμα που απευθύναμε ως Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, που για το 2021 έφερε το θέμα: "Το Μέλλον των Μουσείων: Αναστοχασμός & Επανεκκίνηση".

Εν μέσω πανδημίας, η ζωή μας έχει αλλάξει. Οι συνήθειες, η καθημερινότητα, ο τρόπος ζωής μας, τίποτα δεν είναι όπως πριν. Στο πνεύμα των δυσκολιών που όλοι ζήσαμε, απευθύναμε κάλεσμα για να αφουγκραστούμε και να αναδείξουμε μαζί, πόσο έχει επηρεαστεί η επ-αφή με πρόσωπα και πράγματα.

2021           epafi  pandimia

Μάσκες, γάντια, διαχωριστικά, κοινωνική αποστασιοποίηση... Στερηθήκαμε την αφή, τις χειραψίες το άγγιγμα, την αγκαλιά...

Θέλοντας να έρθουμε σε επ-αφή μαζί σας, έστω και αν-έπαφα, σας ζητήσαμε να φωτογραφίσετε και να μας στείλετε τη δική σας ματιά στην αν-έπαφη επ-αφή με τον κόσμο γύρω μας.

Με οθόνη... αφής ή όχι, με μολύβι και χαρτί αποτυπώσατε εικαστικά και λεκτικά τη νέα απτική πραγματικότητα.

Δείτε τα έργα των συμμετεχόντων στο βίντεο-παρουσίαση που ακολουθεί:

 [ΕΠ]ΑΦΗ & ΠΑΝΔΗΜΙΑ

epafi

Τα έργα αναλυτικά:


Περισσότερα:

Αντώνης Σουρούνης: Μονοπάτια και Θάλασσες

SourounhsMouswnegkainia115 Οκτωβρίου 2019 - 30 Μαρτίου 2020

«Όταν έρχεται ο Οκτώβρης από το χρονιάρικο του ταξίδι, μου φέρνει δώρα… Καμιά φορά έρχεται για να μου τα πάρει πίσω ή και να με τιμωρήσει για κάτι που μόνο εμείς οι δυο γνωρίζουμε. Δεν ξέρω τι θα κάνει φέτος, μόλις έφτασε.»

Το 2016, τον Οκτώβρη, ο Αντώνης Σουρούνης έφυγε οριστικά από κοντά μας. Τρία χρόνια μετά, τον Οκτώβρη, αποπειραθήκαμε να κάνουμε ένα δώρο στο συγγραφέα, στην πόλη που γεννήθηκε, στη γειτονιά που μεγάλωσε, την Άνω Πόλη.

Ο Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, δυο βήματα από την οδό Μουσών, όπου βρισκόταν το πατρικό του σπίτι, διοργάνωσε μία έκθεση στο πλαίσιο των 54ων ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Καστανιώτη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το αρχείο της ΕΡΤ.

Περιλάμβανε προσωπικά αντικείμενα και βιβλία του συγγραφέα, προβολή ντοκιμαντέρ, γωνιά ανάγνωσης, και 23+1 γράμματα της αλφαβήτας που χαρακτηρίζουν το έργο του.

Παράλληλες δράσεις: μαραθώνιος ανάγνωσης, θεατρική παράσταση από το ΚΘΒΕ βασισμένη στο Μονοπάτι στη θάλασσα, περιπατητική ξενάγηση στη γειτονιά του συγγραφέα και θεατρο-παιδαγωγικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για σχολεία, σχεδιασμένο πάνω στο βιβλίο Το Μπαστούνι.

Περισσότερα:

εγώ... εμείς: ζωγραφική εγκατάσταση της ομάδας εικαστικών Εν δυνάμει

61408009_1228648060634447_7395582153523724288_n7 Ιουνίου 2019 - 31 Δεκεμβρίου 2019

Η αυθεντικότητα και η φαντασία εκπλήσσουν, καθώς εκφράζονται στα εικαστικά έργα και αναμφίβολα αναδεικνύουν το προσωπικό αποτύπωμα του κάθε δημιουργού. Η διαδικασία γένεσης ενός έργου εκ του μηδενός ήταν μια απολαυστική και βαθειά συγκινητική εμπειρία!

Μαρία Ιωαννίδου

Η Ομάδα Εικαστικών Εν δυνάμει αποτελείται από νέους και νέες με και χωρίς αναπηρία, μέλη του Εν δυνάμει και μαθητές του τμήματος Ib του Κολλεγίου Ανατόλια. Δημιουργήθηκε το 2017 από τη Μαρία Ιωαννίδου με στόχο την καλλιέργεια της εικαστικής έκφρασης των μελών της και τη συμμετοχή στο εικαστικό γίγνεσθαι της πόλης με επισκέψεις σε εκθέσεις, συλλογές και μουσεία.

Συνεργάζεται με εικαστικούς καλλιτέχνες όπως ο Ζήσης Μπλιάτκας (2017) και η Ειρήνη Χριστοφορίδου (2018-2019).

Είναι τμήμα της ευρύτερης ομάδας δημιουργίας «Εν δυνάμει», νέων με δυνητικές ικανότητες, εθελοντών, γονιών και φίλων που ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2008 από την Ελένη Δημοπούλου και τη Μαρία Ιωαννίδου με σκοπό την ουσιαστική και αξιοπρεπή ένταξη των ατόμων με αναπηρία στο κοινωνικό σύνολο.

Περισσότερα:

CABADAKIS: honoris causa

A3

19 Οκτωβρίου 2018 - 31 Δεκεμβρίου 2018
53α ΔΗΜΗΤΡΙΑ
Ένας από τους σημαντικότερους γλύπτες της νεότερης γενιάς στη μεταπολεμική Ελλάδα, με διεθνή αναγνώριση και πλούσιο έργο, ο Κυριάκος Καμπαδάκης συγκαταλέγεται στους παραγωγικότερους καλλιτέχνες της χώρας μας, με συνθέσεις που κοσμούν ανοιχτούς χώρους, δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η έκθεση περιλάμβανε γνωστά και άγνωστα έργα από όλες τις περιόδους του καλλιτέχνη καθώς και το εργαστήρι του γλύπτη. Ένα εργαστήρι τέχνης βρήκε φιλόξενη στέγη στα πρώην Εργαστήρια της Σχολής Τεχνών κι Επαγγελμάτων. Σμιλεύοντας το ξύλο και χυτεύοντας το μέταλλο, κάποτε, στον ίδιο χώρο οι τρόφιμοι της Σχολής μάθαιναν μια τέχνη. Σμιλεύοντας το ξύλο και χυτεύοντας το μέταλλο ο Καμπαδάκης, στο εργαστήρι του, δημιουργούσε Τέχνη. Τα καλούπια, οι μήτρες και τα εργαλεία της Σχολής συνομίλησαν τόσο με τις αντίστοιχες πρωτόλειες δημιουργίες του καλλιτέχνη, όσο και με τα ολοκληρωμένα έργα του. Μία έκθεση που μας μύησε στα υλικά, πριν τη τελική τους μορφή, στη διαδικασία, πριν το αποτέλεσμα, στην αναζήτηση και τον προορισμό ενός έργου τέχνης.

Περισσότερα:

logo2

/