Η συστηματική τεχνική εκπαίδευση

Η ιδέα της τεχνικής εκπαίδευσης, ως οργανωμένου κρατικού θεσμού, εισάγεται στο δυτικό κόσμο στις αρχές του 19ου αιώνα, και ξεκινά η αργή αντικατάσταση της παγιωμένης από την αρχαιότητα μεθόδου παραγωγής και «εκπαίδευσης» τεχνιτών, της μαθητείας η οποία παρόλα αυτά διατηρήθηκε ακμαία μέχρι και τα μέσα του 20ου αιώνα, στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές περιοχές της Ευρώπης.

lab3

Η βιομηχανική επανάσταση που ξεκίνησε στην Αγγλία στηρίχτηκε αποκλειστικά στην πρωτοβουλία και την ευρηματικότητα των τεχνιτών της και δεν υπήρξε το αποτέλεσμα αξιοποίησης επιστημονικής γνώσης υπό την αιγίδα του κράτους. Μέχρι τα τέλη λοιπόν του 19ου αιώνα η αστική τάξη –και κυρίως το μεγάλο τμήμα της που στηριζόταν στο εμπόριο– είχε κάθε λόγο να εμπιστεύεται τη δοκιμασμένη μέθοδο της μαθητείας, ως το αποτελεσματικότερο μέσο για την απόκτηση των απαιτούμενων τεχνικών-επαγγελματικών δεξιοτήτων. Η ίδια πρακτική εφαρμόστηκε και στον ελλαδικό χώρο.

lab2

Η ιδέα της τεχνικής εκπαίδευσης, ως οργανωμένου κρατικού θεσμού, εισάγεται στο δυτικό κόσμο στις αρχές του 19ου αιώνα

Η πράξη «Αποκατάσταση του διατηρητέου συγκροτήματος της πρώην Σχολής Τεχνών και Επαγγελμάτων (Σχολή Χαμηδιέ, μετέπειτα μηχανουργείο Αξυλιθιώτη) και μετατροπή του σε Πολυχώρο Πολιτισμού, στην οδό Ελένης Ζωγράφου στη Θεσσαλονίκη» είναι ενταγμένη στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μακεδονία- Θράκη 2007-2013» που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΤΠΑ) και από το Ελληνικό Δημόσιο.

/